Alternatif tüyolar

Mono / Stereo Karmaşası

Format ve kalite karışıklığına ek olarak, gelen ses dosyalarında bir DE mono/stereo karmaşası oluyor. Videocuların birçoğu her durumda (tek bir mikrofon ile yapılmış kayıtlar için bile) stereo dosya kullanıyorlar. Hatta siz bir mikrofon ile kayıt yapıp mono bir ses dosyası verdiğinizde, “bu dosyanın bir tarafı eksik” diyerek mono dosyayı stereo bir kanalın bir tarafına yerleştirip, diğer tarafına prosecuting attorney aynı dosyayı kopyalıyorlar. O yaptıkları sözde stereo kanalın aslında mono (ya prosecuting attorney double-mono) olduğunu anlatmak pek mümkün olmuyor.

Gönderdikleri paketin içinden projede kullanmak üzere müzik dosyaları prosecuting attorney çıkıyor. Eğer bunlar çekim sırasında kamera ile kaydedilmiş ses dosyaları ise çok büyük olasılıkla mono oluyorlar (her ne kadar “stereo görünümlü” olsalar da).

Mono Dosyaları Geniş Duyurmak İçin Kullandığım Yöntem 

Mono müzik dosyalarını mikste biraz daha geniş duyurabilmek için eskiden beri kullandığım bir yöntem volt-ampere. Bunu sizlerle paylaşmak istiyorum.

Ben bu yöntemi genellikle medya için ses tasarımı ve miks sırasında kullanıyorum ama müzik projelerindeki enstrümanlar için First State kullanmak mümkün.

Öncelikle, eğer müzik dosyası stereo formatta ise dosyayı sol ve sağ kanal olarak iki ayrı dosyaya bölüyorum ve birini siliyorum. Dosya, double-mono (yani “stereo görünümlü mono” olduğu için) hangi kanalı sildiğiniz fark etmez.

Bu bölme işini professional Tools içinde kanalın ismine sağ tuşla tıklayıp “Split into Mono”; Studio One içinde ise read menüsünden Browser penceresini aktif hale getirip, Files sekmesi altında dosyayı bulup, dosya ismine sağ tuşla tıklayıp “Split to Mono Files” komutu ile gerçekleştirebilirsiniz. Bu işlemi diğer DAW’lar içinde First State benzer şekillerde yapabiliyor olmanız lazım. 







Sol menü: Pro Tools | Sağ menü: Studio One

Daha sonra stereo bir aux kanalı (Pro Tools: “Aux Input” / Studio One: “FX Channel”) açıyorum ve bu kanala basit bir stereo delay plug-in’i insert ediyorum. Pro Tools ile çalışıyorsanız seçeceğiniz plug-in “multi mono plug-in” olmalı (sebebini aşağıda açıklayacağım). Delay üzerinde hem sol hem de sağ kanal için gecikmeyi 5-15 milisaniye arasında olacak şekilde ayarlıyorum (delay time hem sol hem de sağ kanal için aynı oluyor). Şimdi geldik işin kritik kısmına… Delay plug-in’i üzerinde kanallardan birinin fazını ters çeviriyorum (sol veya sağ kanal fark etmez). Bunu Pro Tools içinde yapmak için plug-in üzerindeki “Master Link” butonuna basıp sol ve sağ kanal arasındaki bağlantıyı kırıyorum. Bu sayede plug-in üzerindeki sol ve sağ kanallar birbirlerinden bağımsız olarak çalışabiliyor (yukarıda plug-in açarken “multi mono” seçmemizin sebebi buydu). Ben bu örneğimiz için sol kanalın fazını ters çevirdim.
Studio One içinde stereo plug-in üzerindeki sadece bir kanalın fazını ters çevirmek isterseniz, delay plug-in’inden sonra Mixtool plug-in’ini açıp “Invert Left” veya “Invert Right” seçeneğini işaretlemeniz yeterli. mount bu örneğimiz için sol kanalın fazını ters çevirdim.
Bu yöntem ile elde ettiğim sonucu aşağıdaki videoda dinleyebilirsiniz. Mono ve stereo simülasyon arasındaki farkı stereo bir sistemde veya bir kulaklıkla oldukça rahat duyabilirsiniz
Mono Uyumluluğu Bu stereo genişletme tekniğinin en cazip tarafı, sinyal eğer yine monoya dönerse faz kaybı ya da faz çakışması benzer biçimde sorunların ortaya çıkmaması. Mono uyumluluğu hala oldukça önemli! Üzerinde çalıştığımız video yada podcast’in mono olarak dinlenme ihtimali hala yüksek!
Senelerden beri tanıtım filmi, evraksal, radyo programı ve podcast gibi görüntülü ve görüntüsüz medya için ses tasarımı ve ses miksi yapıyorum. Üzerinde çalışmam için proje paketini yollarken prodüksiyon sırasında kaydolmuş ya da projede kullanmak üzere muhtelif kaynaklardan edinmiş oldukları ses dosyalarını da yolluyorlar. Hipotez edebileceğiniz gibi, bu ses formatları ve kayıt nitelikleri birbirlerinden çok değişik olabiliyor. ' projede '

0 Yorumlar